Sinds de beslissing genomen werd om verscheidene richtingen te academiseren (waaronder Industriële ingenieur) werd er bij GroepT en de KUL achter de schermen een heuse ‘verhuis’ gepland. Alle inschrijvingen moesten per se op de KUL servers terecht komen in een SAP omgeving. Heel leuk als alles werkt en de mensen waarvan verwacht wordt dat ze er mee kunnen om gaan je effectief kunnen verder helpen… niet dus.
Kom je bij de studentenservice (die, zoals de naam zegt, haar bestaan kent om studenten te helpen) en wordt daar vlakaf gezegd “Ah ja.. daar ken ik niets van, ik heb dat nog nooit gezien” wanneer je iets vraagt over KULoket. Het is hun job om studenten op te vangen met administratieve problemen, als ze dat nu niet kunnen, wat doen ze daar dan? Zij wisten toch ook dat we dit jaar KULoket gingen gebruiken? Is het dan zo moeilijk om een halve dag de tijd te nemen om er te leren mee werken zodat ze de mensen waardoor zij werk hebben kunnen verder helpen…
Het academiejaar loert om de hoek en mensen die zich willen herinschrijven op GroepT konden pas sinds een paar dagen de registratie invullen. Betrekkelijk laat, evenals de lessenroosters die sinds gisteren beschikbaar zijn gekomen (de lerarenopleiding had deze al half augustus).
Op GroepT is het zo dat je vrij je lesgroep kunt kiezen zodat je samen zit met bekenden of mensen van vorige jaren. Bij de KU Leuven is dit niet het geval, en het is hen dus ook niet te binnen gesprongen om daar rekening mee te houden. Met een vrij bedroevende oplossing kon men dan toch een lesgroep kiezen, waardoor er een groot deel manueel werk bij komt voor het administratief personeel van GroepT.
En toen begon het grapje nog maar. KULoket is verschrikkelijk traag, maar dan echt verschrikkelijk traag in vergelijking met de GroepT website. Dan kom je eindelijk op je ISP pagina, mag je van geluk spreken dat je je voorafnames al kan aanduiden (veel mensen kunnen dit nog niet, we zijn DRIE dagen voor het jaar begint). “ISP Opslaan”… SAP error… hmm.. nog eens proberen “Error – Session Timed out”, heel vreemd, ik ben 60 seconden ingelogd?
Met de studentendecaan, die de afgelopen dagen waarschijnlijk lange dagen heeft gehad en daardoor nu een slecht humeur heeft, geprobeerd om het probleem op te lossen zodat ik EINDELIJK m’n voorafnames in orde kan brengen, niet gelukt (verbaasd?). M’n account doet nu dienst als proefkonijn om het probleem op te lossen, ik ben eens benieuwd hoe lang dit gaat duren want maandag verander ik doodleuk m’n wachtwoord terug naar het originele.
Hoelang zou het al bekend zijn voor de ICT dienst van de KUL dat ze de link moeten maken met de GroepT registraties? Minstens 3-4 maand, als het niet langer is. Zij gebruiken dit systeem al verschillende jaren, hoe kan het in godsnaam dan zijn dat het na 3 maanden tijd nog altijd niet werkt zoals het moet? En wij ondertussen maar mails krijgen dat alles uitvoerig getest wordt, blijkbaar toch niet zo uitvoerig als ik bij m’n eerste ingebruikname van KULoket al een error krijg bij iets belangrijk als het Individueel Studie Programma.
Dat ze niet op alles voorbereid kunnen zijn, da’s logisch, maar dat zo iets essentieel als inschrijvingen en voorafnames niet werken 3 dagen voor het begin van het academiejaar… dat geraakt er bij mij niet in.